Atatürk Deniz ve Kürek Sporu


Atatürk, doğaya ve denize aşık bir insandı. Denize yakın olmak; yüzmek ve kürek çekmek, denizin sakin güzelliği karşısında, uzun kış aylarının yorgunluğunu çıkarmak amacıyla, Florya’daki Cumhurbaşkanlığı Deniz Köşkünü yaptırmıştır. Atatürk, Florya’nın en gözde plaj yeri olmasında büyük rol oynamıştır.

Cumhurbaşkanlığı Köşkü’nün inşaatı, tam 43 gün sürdü. Ahşap köşk, 1935 yılı Temmuz ayında tamamlanarak, Atatürk’ün emir ve istirahatine tahsis olunmuştu. Atatürk, uzun kış aylarının yorgunluğunu, yaz aylarını geçirdiği bu deniz üzerindeki köşkte çıkarır, halkın arasında denize girer ve bol bol kürek çekerdi.

Büyük Atatürk’ün bilfiil yaptığı üç spor vardır. Askerlik hayatında başladığı ve ömrünün son yıllarına kadar fırsat buldukça sürdürdüğü binicilik, İstanbul’da geçirdiği yaz tatillerinde devamlı olarak uğraştığı yüzme ve zaman zaman da kürek sporları…

Yaz aylarında, Florya Köşkünde istirahatte bulunduğu günlerde, sandala binerek kürek çekerdi. Özellikle Moda koyunda yapılan yelken ve kürek yarışlarını, “Acar” motorundan veya “Ertuğrul” yatından izlemekten de büyük haz duyardı. Yat, koyda demirler, Atatürk ve beraberindekiler bütün günü, burada yarışı izleyerek geçirirlerdi. Yarışmaları dürbünle izleyen Atatürk, kazananları küpeşte kenarından alkışlar, onlara taktirlerini belirtirdi. Özellikle kabotaj bayramı yarışmalarında, Anadolu ve Rumeli fenerleri tahlisiye istasyonlarının kürek ekipleri arasındaki ezeli rekabetten doğan, iddialı ve çekişmeli yarışmayı izlemek Atatürk’ün pek hoşuna giderdi.

Deniz sporları merkezi olarak seçtiği yer

Atatürk, 1937 yılında Fenerbahçe ve çevresindeki gezinti ve tetkikleri sırasında, Fenerbahçe Burnu’nun Kalamış Koyu’na bakan kıyılarını pek beğenmiş ve buradaki köhne mendireğin derhal onarılmasını; Fenerbahçe kıyılarının, gençliğin deniz sporlarıyla uğraşacağı bir merkez haline getirilmesi yolunda ilgililere direktifler vermişti. (Fenerbahçe Burnu’nun Kalamış Koyuna bakan kıyılarının bu amaçla değerlenmesi, ancak onun ölümünden yıllarca sonra, kendiliğinden doğan bir ihtiyaçla mümkün olabilmiştir.) Bu kıyıda bugün, İstanbul Yelken Kulübü, Fenerbahçe Spor Kulübü ve Galatasaray Spor Kulübü’nün deniz sporları tesisleri bulunmaktadır.

Son izlediği deniz yarışmaları

Atatürk, Moda Deniz Kulübü’nün, İktisat Vekili Celal Bayar’ın himayesinde tertiplediği deniz yarışmalarını, “Acar” motorundan izlemişti. Bu onun izlediği son deniz yarışları oldu.

Atatürk Kayıkları

2 Çifte Kürekli Sandal

Mustafa Kemal Atatürk tarafından Ankara Gazi Çiftliği’nde, Karadeniz Havuzu’nda kullanılmıştır. Bindirme kaplama tekniği kullanılarak dikbaş ve aynakıç formunda inşa edilmiştir. Maun ağacından sade ve bezemesiz olarak inşa edilmiştir.

Uzunluk: 3.27 m

Genişlik: 1.24 m

Yükseklik: 1.10 m

Tek Çifte Kürekli Sandal

Mustafa Kemal Atatürk tarafından Florya Cumhurbaşkanlığı Köşkü’nde kullanılmıştır. Bindirme kaplama tekniği kullanılarak dikbaş formunda inşa edilmiştir. Maun ağacından sade ve bezemesiz olarak inşa edilmiştir.

Uzunluk: 3.78 m

Genişlik: 1.34 m

Yükseklik: 0.85 m

2 Çifte Kürekli Sandal

Mustafa Kemal Atatürk tarafından Ankara Gazi Çiftliği’nde, Marmara Havuzu’nda kullanılmıştır. Bindirme kaplama tekniği kullanılarak dikbaş ve aynakıç formunda inşa edilmiştir. Maun ağacından sade ve bezemesiz olarak inşa edilmiştir.

Uzunluk: 3.37 m

Genişlik: 1.29 m

Yükseklik: 0.95 m

Savarona Yatı’na Ait Filika

Savarona Yatı’na aittir. Almanya’da inşa edilen Savarona Yatı, 1938 yılında Türkiye Cumhuriyeti tarafından satın alınarak Cumhurbaşkanlığı yatı olarak kullanılmıştır. Gövdesi metal olan filikanın birleşim yerleri perçinlidir. Filikanın küpeştesi, oturakları ve dümen donanımı ahşaptır.

Uzunluk: 7.70 m

Genişlik: 2.46 m

Yükseklik: 1.58 m

Kaynak: Ataturk.Net / CelalGursoy.Com

Atatürk Deniz ve Kürek Sporu” için bir yorum

Yorum bırakın